شرکت تعاونی باچان گشت

گروه گردشگری و کوهنوردی باچان‌توریسم (bachantourism@)

گروه گردشگری و کوهنوردی باچان‌توریسم (bachantourism@)

شرکت تعاونی باچان گشت

محمدرضا قهرمانی هستم. دانش آموخته کارشناسی ارشد زمین شناسی گرایش آب شناسی از عشایر ایل قشقایی و ساکن استان فارس(شهرستانهای شیراز و فراشبند). از آنجا که گردشگری و صنایع و فعالیت‌های وابسته این ظرفیت را دارد که باعث رونق اقتصادی روستاها بشه، بومگردی و ژئوتوریسم را پیشه کردم. در ادامه به معرفی روستای ابا و اجدادی و گرمسیری ما پرداخته شده است.
روستای باچان یا باچون، روستایی تاریخی عشایری و گردشگری، از توابع شهرستان فراشبند در استان فارس و در مسیر میراث جهانی ساسانی (فیروزآباد-فراشبند-کازرون) است که از دیرباز مورد توجه بوده است. امامزاده آقا میر احمد(ع)، نخلستان زیبا، چشمه و تونل‌قنات تاریخی برم فرهاد، استخراج نمک از کوه نمک باچون، محدوده تاریخی چاربازار، چشمه‌های پرآب، غارها و عشایر خونگرم منطقه از جمله پدیده‌ها و شاخصه‌های گردشگری این روستای تاریخی است. در کشور عزیزمان ایران، روستاهایی همچون باچون، فراوانند. گروه گردشگری باچان توریسم سعی دارد در شناساندن نقاط زیبا و بکر کشور برای مقاصد گردشگری قدم بردارد و در این راه به همکاری دوستان، نیازمند است. گرچه تخصص اصلی مدیر گروه ژئوتوریسم است و اغلب مطالب، در این زمینه ارائه خواهد گردید؛ اما به دلیل زندگی در محیط عشایری ایل قشقایی، و عجین بودن زندگی عشایری با طبیعت، گردشگری عشایری نیز از ابعاد اصلی فعالیت این گروه است و تورها به صورت توام عشایری و طبیعت گردی خواهد بود.

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات و پیشنهادات
نویسندگان و همکاران
پیوندهای روزانه

سلام

چند مطلبیه در مورد ایده های نو و کارآفرین صحبت می کنیم و جوانان و ایده پردازان را تشویق کردیم تا ایده های نو و کار افرینشون را معرفی کنند تا ضمن راهنمایی بتونیم در این وبلاگ و همچنین در نوشت افزار و کافی نت کهکشان(برادران قهرمانی) زمینه ای را فراهم کنیم تا این جوانان بتونند به راحتی و به صورت رایگان طرحشون را معرفی کنند اما نباید از این غافل بود که ارگانهای دولتی می تونند کمک موثری باشندو چون رویه بر این قرار گرفته که از هجوم جمعیت از روستاها و شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ جلوگیری بشه پس باید برای نیل به این هدف تمام تلاش ها را به کار برد و به نظر می رسه یکی از مهمترین راهکارها اینه که تمام نیازهای زندگی و اداری اهالی روستا  در متن روستا و شهر کوچک تامین بشه تا مردم تشویق بشند تا در روستای ابا و اجدادی خود بمانند و از معضلات مهاجرت به شهر ها دور باشند. دهیاریها و بخشداری ها باید تمام تلاش خود را به کار گیرند تا امکانات لازم را فراهم بیارند تا به این هدف مهم دست پیدا کنیم. برای نمونه روستای تفیهان را که در اون ساکنیم را مثال میزنیم و مطالب را به همه روستاها و شهرهای کوچک دیگر بست میدهم.

روستای تفیهان طبق سرشماری سال 85 نزدیک به 5000 نفر جمعیت دارد و به دلیل مهاجرت پذیری بالا جمعیت ان اکنون تزدیک به 6 تا 7 هزار نفر است. نزدیکی به شهر شیراز و شهرک صنعتی سلطان اباد شیراز، وجود کارخانه ها کارگاهها و کشتارگاههای متعدد در اطراف روستا و رونق کشاورزی و دامپروری از دلایل مهاجرت پذیری بالای این روستا به شمار می اید. گرچه این  مهاجر پذیری بالا معضلات خاص خود را دارد اما نمبتوان از فرهنگ سازی ها و ارائه امکانات بهتر و بیشتر چشم پوشی کرد. دهیاری و بخشداری به عنوان متولی خدمت رسانی به روستاها موظف است برای اسایش بیشتر امکانات لازمه را فراهم اورد وگرنه در مسئولیت خود کوتاهی کرده است.

از جمله این خدمات حمایت از مشاغل و ایده های نو است که البته در رسیدن به هدف که همانا کاهش وابستگی روستا به شهر است نیز موثر بوده و این ارگانهای دولتی با این حمایت ها می توانند علاوه بر تامین این هدف در امر کار افرینی نیز سهیم باشند.

بنابراین از دهیاری، بخشداری و فرمانداری انتظار می رود و مورد توقع است:

1-     تشویق جوانان به ارائه ایده ها و طرح های کارافرین

2-     حمایت از طرح های ارائه شده چه مالی و چه فکری

3-     بررسی کمبودها و نیازهای روستا و شهر کوچک توسط کارشناسان و معرفی این نیازها به اهالی به خصوص تحصیل کردگان برای ارائه راهکار برای مرتفع کردن نیازها

4-     در صورت امکان تامین مکان مناسب برای ارائه خدمت و عملی کردن طرحها

5-     دعوت از جوانان و تحصیل کردگان برای جلسات مشورت و ارائه راهکار

6-      بررسی و برقراری هر چه صریعتر طرح های دولت و مجلس برای مرتفع کردن نیاز روستا نشینان

7-     حمایت کافی و وافی از کشاورزان و دامپروران

8-     حمایت از مشاغل و طح های قبلی که در تامین نیازهای ضروری گام بلند برداشته اند مثلا حمایت از نانواییها و فروشگاههای زنجیره ای

9-     و....

البته نباید از اقدامات صورت گرفته توسط این ارگانها از جمله برقراری خط واحد، بررسی و اجرای طرح هادی، تجهیز دهیاری، تلاش برای اتصال هرچه زودتر خط گاز، اجرای فاز دوم تامین اب آشامیدنی،  احداث و به کار گیری ورزشگاه و...  اما مطلبی که واضح است این است که این روستا هنوز تا رسیدن به روستای مورد انتظار بسیار فاصله دارد.

امید است دهیاری و بخشداری با مطالعه نوشته های این چنینی ضمن اگاهی از دقدقه ها برای تامین و رفع نیازها، تلاش جهادی نماید البته عهد و قول ما جوانان و ایدپردازان پا برجا و به قول معروف مردانه است و دهیاری و بخشداری می تواند به قول معروف روی کمک ما جوانان حساب کند.

به امید روستاهایی شکوفا و کمتر وابسته به شهرهای بزرگ

محمدرضا قهرمانی 3/7/1390

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۰/۰۷/۰۳
محمدرضا قهرمانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر و پیشنهاد

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی