شرکت تعاونی باچان گشت

گروه گردشگری و کوهنوردی باچان‌توریسم (bachantourism@)

گروه گردشگری و کوهنوردی باچان‌توریسم (bachantourism@)

شرکت تعاونی باچان گشت

محمدرضا قهرمانی هستم. دانش آموخته کارشناسی ارشد زمین شناسی گرایش آب شناسی از عشایر ایل قشقایی و ساکن استان فارس(شهرستانهای شیراز و فراشبند). از آنجا که گردشگری و صنایع و فعالیت‌های وابسته این ظرفیت را دارد که باعث رونق اقتصادی روستاها بشه، بومگردی و ژئوتوریسم را پیشه کردم. در ادامه به معرفی روستای ابا و اجدادی و گرمسیری ما پرداخته شده است.
روستای باچان یا باچون، روستایی تاریخی عشایری و گردشگری، از توابع شهرستان فراشبند در استان فارس و در مسیر میراث جهانی ساسانی (فیروزآباد-فراشبند-کازرون) است که از دیرباز مورد توجه بوده است. امامزاده آقا میر احمد(ع)، نخلستان زیبا، چشمه و تونل‌قنات تاریخی برم فرهاد، استخراج نمک از کوه نمک باچون، محدوده تاریخی چاربازار، چشمه‌های پرآب، غارها و عشایر خونگرم منطقه از جمله پدیده‌ها و شاخصه‌های گردشگری این روستای تاریخی است. در کشور عزیزمان ایران، روستاهایی همچون باچون، فراوانند. گروه گردشگری باچان توریسم سعی دارد در شناساندن نقاط زیبا و بکر کشور برای مقاصد گردشگری قدم بردارد و در این راه به همکاری دوستان، نیازمند است. گرچه تخصص اصلی مدیر گروه ژئوتوریسم است و اغلب مطالب، در این زمینه ارائه خواهد گردید؛ اما به دلیل زندگی در محیط عشایری ایل قشقایی، و عجین بودن زندگی عشایری با طبیعت، گردشگری عشایری نیز از ابعاد اصلی فعالیت این گروه است و تورها به صورت توام عشایری و طبیعت گردی خواهد بود.

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات و پیشنهادات
نویسندگان و همکاران
پیوندهای روزانه

ابفشان 2

يكشنبه, ۲۸ خرداد ۱۳۹۱، ۱۱:۵۵ ق.ظ
برای درک اینکه آبفشان ها چگونه عمل می کنند ، دانستن ارتباط بین آب و بخار ضروریست. وقتی که آب به بخا تبدیل می شود ، در شرایط سطحی بایدمتحمل فضای زیادی شود . چرا که فضای اشغال شده با بخار 1600  بار بیش از حجم اصلی آب است. فوران آبفشان بخاطر  انفجار بخار زمانی که هنگام جوشیدن آب حجم بخار بصورت ناگهانی افزایش میابد نیرومند میشود. در واقع یک ابفشان زمانی که آب زیز زمین زیاد از حد گرم شود فوران می کند و در عمق بستر ، به سطح زمین راه میابد.

آب سرد در نزدیکی سطح زمین به داخل نفوذ می کند همچنان که به منبع گرم زیر زمینی برخورد می کند ، داغ شده و به نقطه جوش می رسد با این وجود ، در نقطه جوش آب به بخار تبدیل نمی شود . علت این است که در عمق زمین فشار بسیار زیادی وجود دارد  . در آین شرایط ، آب به حالت فوق داغ است . آب به اندازه کافی داغ است تا به بخار تبدیل شود  بدلیل فشار بسیار زیاد زیر سطحی این امر میثر نمیشود . ولی در بعضی نقاط آب به اندازه کافی داغ می شود ، چنان چه فشار کاهش یابد ، بخار در روند تیدیل شدن از آب داغ منفجر می شود واین انفجار آبهای محسور ریز سطحی را بعنوان یک آبفشنان فوران می دهد.

آیا آبفشان در دیگر سیارات نیز وجود دارد ؟

تا کنون ها ابفشان ها روی سیارات دیگر کشف نشده بودند ، با وجود این ، فعالیت هایی شبیه آبفشان روی بعضی اقمار سیارات منظومه شمسی دیده شده ان  . ماه مشتری (Io ) فوران هایی از ذرات آب یخ زده همراه گاز هایی دیگر از میان حفرات سطحی دارد . همچنین ماه سیاره نبتون(Triton ) و ماه زحل ( Enceladus ) ، برای آبفشان های سرد هستند که به آبفشان یخ  «cryovolcanoes » موسوم است . تصور میشود فوران های ناشی از حوضچه های آب مایع است که در عمق کم زیر سطح این اقمار قرار دارند ، در سطح فوران ها شبیه برف آتشفشانی است.

کانیهای موجود در آبفشانها

آب داغ آبفشانها ، محتوی مقدار زیادی مواد مختلف است که قسمت اعظم آن را سیلیس تشکیل می‌دهد. بدین ترتیب همیشه در اطراف آبفشان ، مقدار زیادی کانی دیده می‌شود و کانیهایی را که بدین ترتیب تشکیل می‌شود به نام گایسریت می‌خوانند


,
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۰۳/۲۸
محمدرضا قهرمانی

ابفشان

کانی ها

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر و پیشنهاد

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی