شرکت تعاونی باچان گشت

گروه گردشگری و کوهنوردی باچان‌توریسم (bachantourism@)

گروه گردشگری و کوهنوردی باچان‌توریسم (bachantourism@)

شرکت تعاونی باچان گشت

محمدرضا قهرمانی هستم. دانش آموخته کارشناسی ارشد زمین شناسی گرایش آب شناسی از عشایر ایل قشقایی و ساکن استان فارس(شهرستانهای شیراز و فراشبند). از آنجا که گردشگری و صنایع و فعالیت‌های وابسته این ظرفیت را دارد که باعث رونق اقتصادی روستاها بشه، بومگردی و ژئوتوریسم را پیشه کردم. در ادامه به معرفی روستای ابا و اجدادی و گرمسیری ما پرداخته شده است.
روستای باچان یا باچون، روستایی تاریخی عشایری و گردشگری، از توابع شهرستان فراشبند در استان فارس و در مسیر میراث جهانی ساسانی (فیروزآباد-فراشبند-کازرون) است که از دیرباز مورد توجه بوده است. امامزاده آقا میر احمد(ع)، نخلستان زیبا، چشمه و تونل‌قنات تاریخی برم فرهاد، استخراج نمک از کوه نمک باچون، محدوده تاریخی چاربازار، چشمه‌های پرآب، غارها و عشایر خونگرم منطقه از جمله پدیده‌ها و شاخصه‌های گردشگری این روستای تاریخی است. در کشور عزیزمان ایران، روستاهایی همچون باچون، فراوانند. گروه گردشگری باچان توریسم سعی دارد در شناساندن نقاط زیبا و بکر کشور برای مقاصد گردشگری قدم بردارد و در این راه به همکاری دوستان، نیازمند است. گرچه تخصص اصلی مدیر گروه ژئوتوریسم است و اغلب مطالب، در این زمینه ارائه خواهد گردید؛ اما به دلیل زندگی در محیط عشایری ایل قشقایی، و عجین بودن زندگی عشایری با طبیعت، گردشگری عشایری نیز از ابعاد اصلی فعالیت این گروه است و تورها به صورت توام عشایری و طبیعت گردی خواهد بود.

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات و پیشنهادات
نویسندگان و همکاران
پیوندهای روزانه

معرفی طایفه نمدی

يكشنبه, ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ۰۵:۳۳ ب.ظ

گویند که طایفه نمدی از تیره های طایفه عمله است اما بعضی بر این باورند که نمدی خود طایفه ای مستقل می‌باشد و گستردگی تقسیمات و بنکوهای زیاد، نمدی را به طایفه ای جداگانه و بزرگ مبدل ساخته است. در این وبلاگ نمدی را به عنوان طایفه معرفی نموده و تقسیمات آن را شرح داده ایم.

با وجود کاهش شدید تعداد خانوارهای کوچ نشین این طایفه هنوز تعدادی خانوار با گرمسیر باچون و سردسیر شوراب، به زندگی  عشایری مشغولند.

طایفه نمدی از سه تیره دایی‌لار، قره‌دلی و عرقی تشکیل شده است.

تیره دایی‌لار را فامیل های شهبازی، کاظمی و .. تشکیل می‌دهند.

عرقی تیره ای بزرگ و شامل بنکوهای اولاد، مته‌لو، غیب‌لو، قاسم‌لو، آلابالو و غفارلو است.

بنکوی اولاد شامل بیله‌های یاورلو، ولانلو، خسرولو، قره‌جلو و گلوم خانلو می‌باشد.

اوباهای شیروانلو، دومانلو، ملابهروزلو، ملاسرافرازلو و اسمائیل کیخالو، بیله قره‌جلو را تشکیل می‌دهد.

در اینده سعی خواهیم کرد با بررسی و جمه‌آوری اطلاعات بیشتر تقسیمات بیله‌ها و تیره های دیگر طایفه نمدی را با نظم و تشریح بیشتر ذکر کنیم. از عزیزان طایفه نمدی نیز جهت غنای بیشتر کار طلب همکاری داریم.


گرمسیر (قشلاق) این طایفه در حوالی فیروزآباد و فراشبند و به خصوص منطقه باچون و بنی قطار است. سردسیر (ییلاق) این طایفه نیز حوالی سمیرم بوده و سپس منطقه کهمره و شوراب (منطقه ای مابین شهرستان فیروزآباد و شیراز) را برگزیده‌اند.

گروه گردشگری باچان توریسم علاوه بر معرفی بیشتر و بهتر طایفه نمدی، تیره و بنکوهای آن در امر گردشگری عشایری این طایفه فعالیت خواهد کرد تا قدمی باشد در اعتلای عشایر این طایفه گرانقدر وزنده شدن دوباره فرهنگ عشایری این طایفه.

 از تمامی عزیزان طایفه نمدی در شرکت در این طرح دعوت به عمل می‌آید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۳۱
محمدرضا قهرمانی

نظرات  (۳)

درود بر شما دوست عزیز

اگه اهل رقابت هستی بیا!

اگه فک میکنی استعداد تو خوانندگی داری بیا و مسابقه بده و جایزه بگیر.

ما یه سایت طراحی کردیم و قصد داریم توش کلی مسابقه با کلی جایزه قرار بدیم، فعلا هم مسابقه­ی خوانندگی رو راه اندازی کردیم.

اگه تو خوانندگی استعداد داری، این شانس بزرگ رو از دست نده و اگه نداری هم لطفا به سایتمون سر بزن و ما رو از پیشنهاداتت محروم نساز.

 

امیدوارم واسه دادن جواب سلامم که شده به سایت ما بیای* 

آدرس سایت ما:

http://ontalent.mihanblog.com/

 

آدرس ایمیل ما:

singer.talent94@gmail.com

 

 

تازه میتونی برای بیشتر دیده شدن تبلیغتو با یه قیمت خیلی نا چیز در سایت ما بدی یا تبادل لوگو کنی

راستی شاید ندونی ولی میتونی بنر ما رو تو وبت قرار بدی. خیلیم آسونه تازه کد جاوا اسکریپت هم نیست؛ خواستی بگو تا راهنماییت کنم.

میتونیم تبادل لینک کنی ، یعنی اول مارو با نام مسابقه بزرگ خوانندگی(آنتلنت) لینک کنی_آنتلنت رو مثل اسم وبلاگ انگلیسی بنویس_ بعد خبر بدی تا لینکت کنیم

 

لطفا شرکت در نظرسنجی را فراموش نکنید چون نظر سنجی برای پیدا کردن بهترین خواننده پاپ ایران است و شما با رای دادن میتونید پرچم خواننده محبوبتونو بالا ببرین 





تا درودی دیگر بدرود

ایشاالله که باز مسیرمون به هم بخوره!  

 

باسلام و عرض ادب  دهقان هستم از انجمن دوستداران میراث شهرستان فیروزآباد.
بزرگوار بنده ۱۴ سالی هست که در شناسایی شاخه های ایل معظم ترک به کمک بزرگواران قشقایی تحقیقاتی داشته ام.
ضمن تحقیق بر روی نمدیها به این نتیجه قطعی رسیده ام که از ۱۹ تیره آن ۱۸ تیره اصالتا ازلر های مهاجر بوده اند که به این جمعیت پیوسته اند.و برای هر کدام از این واحدها که در نمدی حضور دارند مادر و معادلی بزرگ با تاریخی قدیمی تر در مناطق لر نشین دارند .
از جمله اولادها،رجبی ها، قمبریها،محمدیها و غیره
حتی قنبریهای لر امروزه در کرمان و بلوچستان هم هستند.
به این خاطر هم اونها رو نمدی گفته اند که به نقل معمرینشان آنها را کلاه نمدی می گفته اند که منظورشان همان کلاه سیاه نمدی گردی بوده که سالها قبل از اختراع کلاه ترکی به تقلید از دیگر لر ها بسر می گذاشته اندو با همین کلاه به ایل قشقایی آمده اند.
۱۹ مرداد ۹۹ ، ۰۰:۳۴ تورک اوشاقی

سلام

مهندس قهرمانی

وقت بخیر

بانهایت احترام خدمت مردم شریف که ذیل بنکوی نمدی پوشش آماری 

داده شده اند. بنکوهای بزرگتر از نمدی هم وجود دارند که با افتخار تمام 

خود را بنکو مینامند. متاسفانه با پژوهش میدانی ذیل مردم شناسی و فرهنگ شناسی مردم شریف نمدی اشراف کامل به تقسیم بندیهای ایلی خود ندارند و به اشتباه خود را طائفه میخوانند.با احترام به مقام ابراهیم خان قهرمانی و بنکوی گرامی نمدی، طائفه مستلزم بنکوهای متعدد با کلانتری کاردان میباشد با ساختار کلانتری ، به اتحاد چند تیره و فامیل اطلاق واژه ی طائفه اشتباه و موجب خسران است تا عرض اندام.

موفق و پیروز باشید.

پاسخ:
سلام. چوخ ممنون از بازدید و ارسال نظر. عرض بنده اینه که نمدی اگه شاید طایفه نباشد اما حداقل یک تیره است نه بنکو که میشه تیره نمدی از طایفه عمله. نه بنکو چون رده بندی به ترتیب طایفه، تیره، بنکو، اوبا و.. است که با این ترتیب نمدی حداقل تیره ای از طایفه عمله است. گرچه به نظر بنده و بعضی محققان دیگر، عمله شامل چند طایفه کوچک است. و برخی عمله را یه مجموعه می‌دانند نه طایفه مجموعه ای شامل چند طایفه کوچک. طوایفی که انقد بزرگ هستند که از تیره بزرگتر باشند. در واقع عمله، شامل مردانی قوی، دلیر، اسب سوار و جنگاور گارد ایلخانی بوده اند و با زاد و ولد هر کدام طوایف کوچک مختلفی بوجود آمده اند. همچنان که زیرمجموعه های دیگر طایفه عمله که بزرگترین طایفه ایل قشقایی است نیز این عقیده را دارند و خود را طایفه هایی کوچک می‌دانند که مجموعه عمله را بوجود آورده. با این وصف نمی‌توان سلسله مراتب این طوایف را با طایفه های بزرگی چون در شوری، کشکولی و ششبلوکی، مقایسه کرد. چون نحوه تشکیل آنها همان طور که عرض شد با طوایف دیگر متفاوت است. 

ارسال نظر و پیشنهاد

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی