شرکت تعاونی باچان گشت

گروه گردشگری و کوهنوردی باچان‌توریسم (bachantourism@)

گروه گردشگری و کوهنوردی باچان‌توریسم (bachantourism@)

شرکت تعاونی باچان گشت

محمدرضا قهرمانی هستم. دانش آموخته کارشناسی ارشد زمین شناسی گرایش آب شناسی از عشایر ایل قشقایی و ساکن استان فارس(شهرستانهای شیراز و فراشبند). از آنجا که گردشگری و صنایع و فعالیت‌های وابسته این ظرفیت را دارد که باعث رونق اقتصادی روستاها بشه، بومگردی و ژئوتوریسم را پیشه کردم. در ادامه به معرفی روستای ابا و اجدادی و گرمسیری ما پرداخته شده است.
روستای باچان یا باچون، روستایی تاریخی عشایری و گردشگری، از توابع شهرستان فراشبند در استان فارس و در مسیر میراث جهانی ساسانی (فیروزآباد-فراشبند-کازرون) است که از دیرباز مورد توجه بوده است. امامزاده آقا میر احمد(ع)، نخلستان زیبا، چشمه و تونل‌قنات تاریخی برم فرهاد، استخراج نمک از کوه نمک باچون، محدوده تاریخی چاربازار، چشمه‌های پرآب، غارها و عشایر خونگرم منطقه از جمله پدیده‌ها و شاخصه‌های گردشگری این روستای تاریخی است. در کشور عزیزمان ایران، روستاهایی همچون باچون، فراوانند. گروه گردشگری باچان توریسم سعی دارد در شناساندن نقاط زیبا و بکر کشور برای مقاصد گردشگری قدم بردارد و در این راه به همکاری دوستان، نیازمند است. گرچه تخصص اصلی مدیر گروه ژئوتوریسم است و اغلب مطالب، در این زمینه ارائه خواهد گردید؛ اما به دلیل زندگی در محیط عشایری ایل قشقایی، و عجین بودن زندگی عشایری با طبیعت، گردشگری عشایری نیز از ابعاد اصلی فعالیت این گروه است و تورها به صورت توام عشایری و طبیعت گردی خواهد بود.

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات و پیشنهادات
نویسندگان و همکاران
پیوندهای روزانه

گنبدهای نمکی به چشم می آیند salt dome

چهارشنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۵، ۰۶:۵۵ ق.ظ

سلام

بالاخره یکی از مسئولین در مورد گنبدهای نمکی گفتند و از فواید و جاذبه های گنبد های نمکی سخن راندند. از این با بت خوشحالیم. در مطلب ارائه شده، به تعدای از گنبدهای نمکی شهرستان فراشبند اشاره شده است که البته باید گنبدهای نمکی باچون و خرماک را به ان اضافه کرد.

به نقل از فرماندار شهرستان فراشبند در سایت آبپا:

شهرستان فراشبند که به پایتخت چهارطاقی‌های ایران معروف است، ۳ گنبد نمکی ثبت شده دارد که ظرفیت بی‌نظیری از نظر گردشگری به ویژه گردشگری درمانی دارد اما این ظرفیت دیده نمی‌شود.

به گزارش آبپا، زمانی که صحبت از جاذبه‌های گردشگری استان فارس می‌شود ذهن‌ها بی‌اختیار به سمت آثار تاریخی و جاذبه‌های طبیعی نظیر جنگل و آبشار می‌رود اما در دل شهرستان‌های جنوبی استان فارس جاذبه‌ای وجود دارد که هرچند دیده نمی‌شود اما ویژگی‌های منحصر به فردی از لحاظ درمانی و درآمدزایی دارند، سخن از گنبدهای نمکی است.

شهرستان فراشبند که به پایتخت چهارطاقی‌های ایران معروف است، سه گنبد نمکی ثبت شده دارد که ظرفیت بی‌نظیری از نظر گردشگری به‌ویژه گردشگری درمانی دارد اما تاکنون این ظرفیت نه‌تنها دیده نشده بلکه به‌بهانه عمران و راه‌سازی بخشی از این گنبدهای نمکی از بین رفته است.

محسن پورزارعی، فرماندار شهرستان فراشبند درباره گنبدهای نمکی این شهرستان می‌گوید: سه گنبد نمکی ثبت شده در شهرستان فراشبند وجود دارد، دو گنبد در منطقه کنار سیاه و یک گنبد در منطقه خوراب قرار گرفته است.

تخریب بخشی از گنبدهای نمکی فراشبند 

به گفته دو گنبدی که در منطقه کنار سیاه واقع شده در موازات جاده فیروزآباد – فراشبند واقع شده که به دلیل عدم مطالعات دقیق در زمان نقشه‌برداری این جاده در مسیر راه‌سازی قرار گرفته و در حال حاضر قسمتی از گنبد تخریب شده است.

به باور پورزارعی از آنجا که این گنبدهای نمکی ظرفیت‌های زیادی در زمینه گردشگری و سلامت دارند این امکان وجود داشت که اندکی مسیر فیروزآباد به فراشبند تغییر کند تا گنبدها آسیبی نبینند اما این امر رخ نداد و جاده فیروزآباد – فراشبند در دهه فجر افتتاح می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد.

این امر سبب شده هزینه‌های اضافی برای مسیر فیروزآباد – فراشبند صرف شود چراکه گنبدهای نمکی استحکام کافی را نداشته و بتن‌ریزی در این مسیر در چند نوبت انجام شده است، امری که فرماندار فراشبند نیز به صورت تلویحی به آن اشاره کرد.

«خوراب»؛ منطقه بکر گردشگری فراشبند 

گنبدهای نمکی منطقه خوراب فراشبند که در حال حاضر یک منطقه بکر و دست نخورده است، از گزند انسانی در امان مانده و قابلیت سرمایه‌گذاری دارد. پورزارعی می‌گوید: در حال حاضر بهره‌برداری از گنبد نمکی خوراب به صورت استخراج سنتی نمک است اما برنامه‌ریزی‌هایی برای توسعه گردشگری در این منطقه شده است.

وی به وجود چشمه آب گرم در نزدیکی گنبد نمکی خوراب اشاره می‌کند و می‌گوید: این منطقه در ۱۰ کیلومتری جاده عسلویه قرار دارد و بخشی از مسیر نیز آسفالت شده علاوه بر آن مسیر دسترسی آن از داخل شهر فراشبند ۵۰ دقیقه است بنابراین سرمایه‌گذاری در این منطقه سودآوری دارد.

پورزارعی وجود قبرستانی به قدمت ۲ هزار سال، آب و هوایی خوب، گنبدهای نمکی و چشمه آب گرم در منطقه خوراب را از جمله عواملی می‌داند که خوراب را به یک منطقه بکر گردشگری تبدیل کرده است که باید از این ظرفیت در جهت توسعه شهرستان استفاده کرد.

فرماندار فراشبند می‌گوید: در حال حاضر در بحث میراث فرهنگی اولویت مرمت آثار باستانی این شهرستان است به همین دلیل از بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در منطقه خوراب دعوت شده و یکی از سرمایه‌گذاران در حال انجام طرح‌های مطالعاتی در این منطقه است.

براساس پژوهش‌های انجام شده تنفس در فضاهای طبیعی و مصنوعی نمکی که سرشار از عناصر خاصی چون منیزیم، ید، پتاسیم، سدیم، کلسیم، سلنیم، برم و غیره است نقش به سزایی در درمان بیماری‌هایی چون انواع آلرژی، برونشیت، کم‌کاری غده تیروئید، بیماری‌های قلبی، فشار خون، امراض پوستی، بیماری‌های عصبی و استرس دارد.

استنشاق بخار نمک طبیعی برای درمان بیماری‌های تنفسی از زمان بقراط حکیم مرسوم بوده است. حضور در غارهای نمکی برای تقویت ریه و افزایش توان ساز و کارهای بدن به افراد سالم نیز توصیه شده است. تنفس در این فضاها به تخلیه ترشحات سینوس‌ها در بیماران سینوزیتی کمک می‌کند و در نتیجه سرعت جریان هوا در برانش‌ها افزایش یافته و تنفس راحت‌تر می‌شود.

اهمیت این گنبدها در توریسم درمانی و درآمدزایی به اندازه‌ای است که حتی برخی از کشورها مانند آلمان، ایتالیا، مجارستان، لهستان و اتریش با وجود اینکه فاقد گنبدهای نمکی هستند با وارد کردن مقادیر فراوان نمک اقدام به ساخت اتاقک‌ها و غارهای مصنوعی نمکی کرده و از این طریق با رونق صنعت گردشگری و توریسم درمانی منابع فراوانی به دست می‌آورند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر و پیشنهاد

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی