شرکت تعاونی باچان گشت

گروه گردشگری و کوهنوردی باچان‌توریسم (bachantourism@)

گروه گردشگری و کوهنوردی باچان‌توریسم (bachantourism@)

شرکت تعاونی باچان گشت

محمدرضا قهرمانی هستم. دانش آموخته کارشناسی ارشد زمین شناسی گرایش آب شناسی از عشایر ایل قشقایی و ساکن استان فارس(شهرستانهای شیراز و فراشبند). از آنجا که گردشگری و صنایع و فعالیت‌های وابسته این ظرفیت را دارد که باعث رونق اقتصادی روستاها بشه، بومگردی و ژئوتوریسم را پیشه کردم. در ادامه به معرفی روستای ابا و اجدادی و گرمسیری ما پرداخته شده است.
روستای باچان یا باچون، روستایی تاریخی عشایری و گردشگری، از توابع شهرستان فراشبند در استان فارس و در مسیر میراث جهانی ساسانی (فیروزآباد-فراشبند-کازرون) است که از دیرباز مورد توجه بوده است. امامزاده آقا میر احمد(ع)، نخلستان زیبا، چشمه و تونل‌قنات تاریخی برم فرهاد، استخراج نمک از کوه نمک باچون، محدوده تاریخی چاربازار، چشمه‌های پرآب، غارها و عشایر خونگرم منطقه از جمله پدیده‌ها و شاخصه‌های گردشگری این روستای تاریخی است. در کشور عزیزمان ایران، روستاهایی همچون باچون، فراوانند. گروه گردشگری باچان توریسم سعی دارد در شناساندن نقاط زیبا و بکر کشور برای مقاصد گردشگری قدم بردارد و در این راه به همکاری دوستان، نیازمند است. گرچه تخصص اصلی مدیر گروه ژئوتوریسم است و اغلب مطالب، در این زمینه ارائه خواهد گردید؛ اما به دلیل زندگی در محیط عشایری ایل قشقایی، و عجین بودن زندگی عشایری با طبیعت، گردشگری عشایری نیز از ابعاد اصلی فعالیت این گروه است و تورها به صورت توام عشایری و طبیعت گردی خواهد بود.

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات و پیشنهادات
نویسندگان و همکاران
پیوندهای روزانه

کوهنوردی و بازدید از دریاچه دشت گورم Climbing to Gorm plain

چهارشنبه, ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۰۱:۰۹ ب.ظ

سلام

 
مسیر کوهنوردی و شاخصها
 

تعریف اصطلاحات:

گورم یا گرم: گورم در زبان محلی به برکه‌ای کوچک اطلاق می‌گردد که آب باران فصلی در آن جمع شده و در صورت  تداوم باران، کم کم به دریاچه تبدیل می شود.

گنبد نمکی: اصطلاحی زمین شناختی است که به کوه‌های نمکی که از دل زمبن بالا می‌آید گفته می‌شود.

فروچاله: گودالی که در اثر فروافتادن سطح زمین به وجود می‌آید. این پدیده اغلب در مناطق کوهستانی آهکی رخ می‌دهد. گاه فروچاله ها بسیار عمیق است و گاه با فروافتادن جزئی رخنمون دارد. در اثر تجمع گل رس در محل فروچاله و جمع شدن آب در آن دریاچه هایی پدید می‌آید که از نمونه‌های آن می‌توان به هفت برم شیراز، کوه گل سیسخت و دریاچه دشت گرم، اشاره نمود.

 دشت گورم: منطقه ای با رویش گیاهی بسیار متنوع و زیبا در دامنه کوه بریز که در ارتفاعات شمال غرب روستای باچان (باچون) از توابع شهرستان فراشبند واقع شده است .

برنامه کوهنوردی به همراه چند تن از طبیعت دوستان فراشبند و فیروزآباد، از مجاور امامزاده آقا میراحمد (علیه السلام) روستای باچان آغاز گردید. عبور از روستای تاریخی باچون، چشمه چنار (چشمه تامین آب شرب فراشبند)، چشمه و آبشار بوسورو، منطقه تاریخی و طبیعی قالاتک، تونل‌قنات تاریخی برم فرهاد، چشمه برم فرهاد، گنبد نمکی باچون (چشمه نمکی، آبشار نمکی، ستون نمکی، شفت های عمیق نمکی، لایه های رنگارنگ نمکی)، طبیعت زیبای دشت گورم و دریاچه دشت گرم، چاههای ساحلی دریاچه، درختان تنومند بنه، چشمه ریز و چشمه کرشکستان، از جاذبه های مسیر کوهنوردی بود.

فاصله روستای باچان تا این دشت زیبا، حدود۱۳ کیلومتر است.  در راه از چشمه ها و جنگل های انبوه بن و کیالک و تپه های نمکی باید گذشت. و این طبیعت زیبا چشم هر رهگذری را به سوی خویش دعوت می نمود تا نظاره گر خالق بی همتاباشد. و انسان در این فضای خلوت و دل انگیز به وجود خالقی پی می برد که دو رشته آب شور و شیرین را در کنار هم آفریده است.

مساحت دشت گورم حدود ۶ کیلومتر مربع که دریاچه ای زیبا را در دل خود جای داده است و این دریاچه آب چشمه های اطراف را تغذیه می نماید…یکی از شگفتیهای زیبا، در دل درختان نمایی شگفت از کوه بریز با پوشش درختان سرسبز می باشد که بر بلندای این دشت ایستاده است..

مسیر رفت از طرف برم فرهاد و مسیر برگشت از طرف راه ماشین رو مواصلاتی دشت گورم به باچون بود طول مسیر رفت ۱۳ کیلومتر و طول مسیر برگشت ۹.۵ کیلومتر بود.

دشت گرم و دریاچه

چشمه و آبشار بوسورو

 
 
 
 
چشمه ریز 
 
دشت گرم و دریاچه
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۲/۱۳
محمدرضا قهرمانی

نظرات  (۱)

سلام
یادش بخیر عکسای دشت گرم و چشمه ریز ک دیدم انگار همین دیروز بود ک اون مناطق بودم و عشایر دشت گرم بودیم  خیلی جاهاش بلد نبودین چشمه ها و نرفتین
جاهایی داره اون دشت ک فقط منو امثال من ک اونجا زندگی کرده میتونه بلد باشه

ارسال نظر و پیشنهاد

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی