شرکت تعاونی باچان گشت

گروه گردشگری و کوهنوردی باچان‌توریسم (bachantourism@)

گروه گردشگری و کوهنوردی باچان‌توریسم (bachantourism@)

شرکت تعاونی باچان گشت

محمدرضا قهرمانی هستم. دانش آموخته کارشناسی ارشد زمین شناسی گرایش آب شناسی از عشایر ایل قشقایی و ساکن استان فارس(شهرستانهای شیراز و فراشبند). از آنجا که گردشگری و صنایع و فعالیت‌های وابسته این ظرفیت را دارد که باعث رونق اقتصادی روستاها بشه، بومگردی و ژئوتوریسم را پیشه کردم. در ادامه به معرفی روستای ابا و اجدادی و گرمسیری ما پرداخته شده است.
روستای باچان یا باچون، روستایی تاریخی عشایری و گردشگری، از توابع شهرستان فراشبند در استان فارس و در مسیر میراث جهانی ساسانی (فیروزآباد-فراشبند-کازرون) است که از دیرباز مورد توجه بوده است. امامزاده آقا میر احمد(ع)، نخلستان زیبا، چشمه و تونل‌قنات تاریخی برم فرهاد، استخراج نمک از کوه نمک باچون، محدوده تاریخی چاربازار، چشمه‌های پرآب، غارها و عشایر خونگرم منطقه از جمله پدیده‌ها و شاخصه‌های گردشگری این روستای تاریخی است. در کشور عزیزمان ایران، روستاهایی همچون باچون، فراوانند. گروه گردشگری باچان توریسم سعی دارد در شناساندن نقاط زیبا و بکر کشور برای مقاصد گردشگری قدم بردارد و در این راه به همکاری دوستان، نیازمند است. گرچه تخصص اصلی مدیر گروه ژئوتوریسم است و اغلب مطالب، در این زمینه ارائه خواهد گردید؛ اما به دلیل زندگی در محیط عشایری ایل قشقایی، و عجین بودن زندگی عشایری با طبیعت، گردشگری عشایری نیز از ابعاد اصلی فعالیت این گروه است و تورها به صورت توام عشایری و طبیعت گردی خواهد بود.

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات و پیشنهادات
نویسندگان و همکاران
پیوندهای روزانه

۲ مطلب در فروردين ۱۳۹۰ ثبت شده است

برای ثبت یک روستا به عنوان روستای هدف گردشگری باید آن روستا دارای شاخصه هایی باشد و همچنین در اثر این موضوع به ساختار اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ان روستا لطمه وارد نگردد. در این خصوص موارد زیر بررسی شده است:
1-گرچه به نظر می رسد که نصب سطل های زباله می تواند موثر باشد ولی این اقدام باعث تغییر چهره از حالت مصنوعی شده که خود یکی از معضلات است، لذا طراحی کیسه های زباه با طرحی خاص اقدام بهتری خواهد بود.

 

2  - جلوگیری از احداث ساختمان در محدوده نقاط جذاب و مورد هدف گروه گردشگری

3- کاشت درختان بومی منطقه از جمله بنه و بادام کوهی در نقاطی که به هر نحو در گذشته مورد تخریب واقع شده اند و برگرداندن چهره اصلی گذشته منطقه با توجه به توصیفاتی که گذشتگان و افراد مسن از منطقه دارند.( مسلما کاشت ردیفی و و همچنین درختانی که بومی منطقه نیست با وجود سرسبز کردن منطقه، تاثیر مطلوب مورد نظر را نخواهد داشت. البته نباید از یاد برد که این مهم به طور قطع با همکاری موثر اداره منابع طبیعی میسر خواهد بود.

4- بازگرداندن چهره آبشار بوسورو( که در جای خود توضیحاتی در مورد آن خواهد آمد) به حالت قبلی خود و به زمانی که شاخه ای از آبهای منطقه از روی آن عبور می کرده و تصویر خارق العاده ای به وجود می آورده است. که این مهم( با توجه به خشکسالی و استفاده بیشتر از آبها برای وسعت نخلستانها و دیگر باغهای منطقه) با هدایت موثر امکان پذیر خواهد بود.

۰ نظر و پیشنهاد موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ فروردين ۹۰ ، ۰۷:۵۷
محمدرضا قهرمانی
سلام
روستای باچون یا باچان از توابع شهرستان فراشبند در استان فارس و در مسیر جاده قدیم فیروزآباد به فراشبند قرار دارد. مردم روستا متشکل از عشایر ایل قشقایی (طایفه نمدی و طایفه گلکی) و همچنین چند خانواده سید هستند. در سالیان گذشته، اغلب اهالی روستا برای تحصیل یا امرار معاش به شهرهای مجاور مهاجرت کرده اند اما کماکان منطقه ابا و اداری خود را حفظ و اغلب در آخر هفته برای بررسی امور و کشاورزی به روستا سر می‌زنند و البته اخیرا با رونق توجه به روستاها و بازنشسته شدن اهالی، مهاجرت به روستا بیشتر شده است. شغل تمامی اهالی کشاورزی و دامداری و تهیه صنایع دستی است.
صنایع دستی روستا اغلب شامل قالی، گلیم و جاجیم است. کشت غالب منطقه نخل (خرمای زاهدی یا قصب) و بعضا انگور و لیمو است.
۰ نظر و پیشنهاد موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ فروردين ۹۰ ، ۰۷:۵۳
محمدرضا قهرمانی