شرکت تعاونی باچان گشت

گروه گردشگری و کوهنوردی باچان‌توریسم (bachantourism@)

گروه گردشگری و کوهنوردی باچان‌توریسم (bachantourism@)

شرکت تعاونی باچان گشت

محمدرضا قهرمانی هستم. دانش آموخته کارشناسی ارشد زمین شناسی گرایش آب شناسی از عشایر ایل قشقایی و ساکن استان فارس(شهرستانهای شیراز و فراشبند). از آنجا که گردشگری و صنایع و فعالیت‌های وابسته این ظرفیت را دارد که باعث رونق اقتصادی روستاها بشه، بومگردی و ژئوتوریسم را پیشه کردم. در ادامه به معرفی روستای ابا و اجدادی و گرمسیری ما پرداخته شده است.
روستای باچان یا باچون، روستایی تاریخی عشایری و گردشگری، از توابع شهرستان فراشبند در استان فارس و در مسیر میراث جهانی ساسانی (فیروزآباد-فراشبند-کازرون) است که از دیرباز مورد توجه بوده است. امامزاده آقا میر احمد(ع)، نخلستان زیبا، چشمه و تونل‌قنات تاریخی برم فرهاد، استخراج نمک از کوه نمک باچون، محدوده تاریخی چاربازار، چشمه‌های پرآب، غارها و عشایر خونگرم منطقه از جمله پدیده‌ها و شاخصه‌های گردشگری این روستای تاریخی است. در کشور عزیزمان ایران، روستاهایی همچون باچون، فراوانند. گروه گردشگری باچان توریسم سعی دارد در شناساندن نقاط زیبا و بکر کشور برای مقاصد گردشگری قدم بردارد و در این راه به همکاری دوستان، نیازمند است. گرچه تخصص اصلی مدیر گروه ژئوتوریسم است و اغلب مطالب، در این زمینه ارائه خواهد گردید؛ اما به دلیل زندگی در محیط عشایری ایل قشقایی، و عجین بودن زندگی عشایری با طبیعت، گردشگری عشایری نیز از ابعاد اصلی فعالیت این گروه است و تورها به صورت توام عشایری و طبیعت گردی خواهد بود.

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات و پیشنهادات
نویسندگان و همکاران
پیوندهای روزانه

۲۲۲ مطلب توسط «محمدرضا قهرمانی» ثبت شده است

سلام. یکی از اصول احیا یا ساخت خانه های بوم گردی استفاده از مصالح یا وسایل بومی محل هست. برا ساخت دیواره کومه ها، از سنگ استفاده شده و به اجبار برای استحکام بهتر دیواره و سقف، از میله های آهنی استفاده می‌شود اما مخفی خواهد شد تا نمای بومی خانه را به هم نزند. برای پوشش سقف کومه ها هم از گرز یا همون پیش (برگ بلند نخل) که بومی روستای باچان هست، استفاده خواهد شد. در استان‌های جنوبی کشور مثل هرمزگان و بوشهر، از چیدن کنار هم و بافتن پیش نخل، دست ساخته هایی درست می گردد که سوند (sevend) نامیده می‌شود و این کار را سوندبافی می‌گویند. سوندبافی همانند چیق بافی ما قشقایی ها هست با این تفاوت که در چیق بافی، از نِی و در سوندبافی از پیش یا گرز نخل استفاده می‌شود. سوند را اغلب برای پوشش سقف خانه ها استفاده می‌کنند. اگرچه سوند بافی در روستای باچان رایج نیست اما از گذشته برای سقف گله دانی ها،

۰ نظر و پیشنهاد موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ فروردين ۰۳ ، ۱۹:۰۰
محمدرضا قهرمانی

کومه

سلام. اغلب سکونت گاههای باچان و نقاط اطراف آن همانند دیگر مناطق، ابتدا چادر (سیاه چادر عشایری و یا چادر برزنتی) و سپس چادر و کومه و بعد خانه های ایوان دار بوده است. در حال حاضر هم با وجود رونق خانه های مدرن، هر سه نوع خانه در دشت باچون، قابل مشاهده است. در محوطه در نظر گرفته شده، کومه و خانه‌ای سنگی (با ملات گل) وجود داشت که با گذر زمان سقف کومه و خانه تخریب شده بود. خانه سنگ و گلی به دلیل اینکه استحکام نداشت و قابل احیا مناسب نبود، استفاده نشد و علاوه بر احیا و مستحکم سازی کومه موجود، دیوار چند کومه نیز با مصالح سنگی موجود، ساخته شد و کاهگل دیواره داخلی کومه ها و ایجاد سقف آن در حال پیگیری است. در آینده، با نصب سیاه چادر در محوطه، از دو نوع خانه با سبک بومی منطقه (کومه و چادر)، استفاده خواهد شد.

۰ نظر و پیشنهاد موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۳ فروردين ۰۳ ، ۰۰:۴۳
محمدرضا قهرمانی

استخر ذخیره آب

ساخت منبع ذخیره آب:
 محوطه اقامتگاه جدید در ارتفاع قرار داره به صورتی که کل دشت باچون رو میشه دید. محوطه کنار کوه قرار گرفته و فعلا فضای سبز کمی ایجاد کردیم. در این موقعیت، فشار آب کم هست و نیاز بود که استخر ذخیره ای ساخته بشه تا همیشه آب در دسترس باشه. از این رو با مصالح بومی و رایج منطقه (سنگ) منبع ذخیره آب ساخته شد. برای اقامتگاه به فضای سبز بیشتری نیاز داریم و چون آب در دسترس ما آب شرب لوله کشی روستا است، تصمیم گرفتیم که استخر بزرگتری بسازیم که بتونیم آب بارندگی (آب سقف خانه ها و محوطه) رو جمع آوری و در فصول گرم برای فضای سبز کنونی و آینده استفاده بشه. درخت ها و درختچه ها، همگی مثمر و بومی انتخاب میشه تا با نیاز آبی کم، صرفه اقتصادی هم داشته باشه. نخل، انگور، زیتون، گل محمدی و انجیر، بادام کوهی، کنار و بنه. درختانی که مدتی بدون آب سبز می‌مونن تا بتونیم آهسته و پیوسته، استخر ذخیره آب بارون را بسازیم و بعد فضای سبز را آبیاری و گسترش بدیم.

۰ نظر و پیشنهاد موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ فروردين ۰۳ ، ۰۹:۵۱
محمدرضا قهرمانی

سلام. نوروز باستانی که ریشه در فرهنگ ملی و دینی ما دارد را مجدد تبریک میگم. امیدوارم سال خوبی در انتظار همه دوستان باشه.
ایده گروه گردشگری باچان گشت (باچان توریسم) در اواسط دهه هشتاد که تازه دانشجو شده بودم، شکل گرفت و در مدت دانشجویی، در کلاسهای مختلفی از جمله دوره های کارآفرینی و خلق ایده شرکت کردم. در سال 1389 که سال اخر دانشگاه بودم، پیگیری جدی این ایده را پیش گرفتم و وبلاگی در این موضوع ثبت کردم و آهسته و پیوسته مطالبی مرتبطی می خوندم و با اطرافیان و اهل فن مشورت می کردم و مطالبی در مورد گردشگری و ظرفیت های گردشگری روستای باچان و دیگر نقاط در وبلاگ ثبت می شد.
بعد از دانشگاه، در فکر این بودم که با توجه به ظرفیت های بالای گردشگری روستای باچان، این روستا به عنوان روستای هدف گردشگری ثبت بشه. در همین حین، شرکتی تاسیس شد و با همفکری دوست خوبم که در اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان فراشبند مشغول بودن، با ثبت بومگردی آشنا شدم. بومگردی همانی بود که از کودکی در ذهن خود می‌پروراندم و اینگونه بود که احساس کردم گم شده ای را پیدا کردم ام. در بال و پر دادن به اون کوشیدم و با همکاری پسر داییم که در روستای باچان ساکن بودن، اولین اقامتگاه بومگردی شهرستان فراشبند با نام اقامتگاه بومگردی باچان، ثبت شد. گردشگران و مهمانهای داخلی و خارجی متعددی به اقامتگاه تشریف آوردند و از پیشنهاد و انتقاد اونها استفاده شد تا اینکه با توجه به نیاز به گسترش فضای خانه بومگردی و افزایش امکانات اون، خانه قدیمی مجاور اقامتگاه اولیه خریداری و تعمیر و بهبود امکانات اون رو شروع کردیم. امید که موجب رضایت مهمان های عزیز گردد. با توجه به اینکه در ابتدای کار، کم تجربه بودیم و امکانات مناسبی در اختیار مهمانها قرار نگرفت، قول دادیم که تمامی مهمانهایی که قبلا به اقامتگاه تشریف آوردند، از خدمات رایگان اقامتی خانه جدید به همان تعداد روزها و نفراتی که مهمان ما بودن، استفاده کنند. در ادامه مراحل تعمیر و گسترش اقامتگاه جدید که آهسته و پیوسته، پیش رفته را به اشتراک میذارم تا بعد از تشکیل امکانات به قولی که دادیم، عمل کنیم و در خدمت مهمانهای جدید باشیم. لطفا ما را همراهی بفرمایید و به دوستان معرفی کنید. سپاس

۰ نظر و پیشنهاد موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ فروردين ۰۳ ، ۰۹:۳۱
محمدرضا قهرمانی

سلام.  ارادتمند دوستان شرمنده که مدتی نتونستم مطلب بذارم. نوروز مبارک. به یمن این روز در مورد نوروز و آداب و رسوم اون در ایران و قشقایی به ترکی صحبت خواهم کرد.
عید: Bayram بایرام
نوروز: Novruz نوروز
عید نوروز: Novruz bayramı نوروز بایرامی
گشتن: dolanmaq، gazməgگزدیگ یا دولانمگ
تبریک: təbrik تبریک
سال نو: Yeni il یا yengi il ینگی ایل
گل: Çiçək چیچک
ماهی: Balıq بالیق
آینه: Güzgü گوزوگو
شمعدان: şamdan شمدان
سال نو مبارک: yeni iliniz mübarək ینگی ایلنیز مبارک
صد سال به این سالها: yüz il Bu illərə یوز ایل بو ایللره
بفرمایید: buyurun یا buyuruniz بویورون یا بویورونیز
خوش آمدید: xoş gəlmişəniz یا xoş gəlmişəeiz خوش گلمیشنیز یا گلمیشییز
میوه بخورید: meyvə yeyin میوه یِیین
سال خوبی داشته باشید:  Yaxşı il vareyiz ola خوب ایل وارییز اُلَه
سلامتی آرزو میکنم: saqlig arzu edirəm ساقلیگ آرزو ادیرم

👈👈👈راه های ارتباطی ما:

۰ نظر و پیشنهاد موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ فروردين ۰۳ ، ۰۱:۴۰
محمدرضا قهرمانی

سلام. مطابق آیه 11 سوره رعد قران کریم، خداوند سرنوشت هیچ قومی را عوض نمی‌کند مگر اینکه آن قوم برای تغییر سرنوشت خود تلاش کنند. انتخابات یکی از این مسیرهای سرنوشت‌ساز است. انکه در انتخابات شرکت نمی‌کند در تغییر سرنوشت دخیل نیست و حق انتقاد و شکایت را از خود می‌گیرد. منطقی نیست رای ندهیم و بعد بخواهیم از اوضاع به وجود امده، انتقاد یا شکایت کنیم.
إِنَّ اللهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ

✍محمدرضاقهرمانی

۰ نظر و پیشنهاد موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۰ اسفند ۰۲ ، ۰۸:۳۰
محمدرضا قهرمانی

سلام. ارادت. شادی ها مبارک دوستان باشه
امروز از میوه ها و سبزی ها میگم براتون.
به دلیل نزدیکی و مجاورت مناطق ترک نشین با فارس نشین (به خصوص در مورد قشقایی ها) فرهنگ، آداب و رسوم و کلمات و از اون جمله، میوه ها و سبزی ها، اغلب شبیه هم تلفظ میشن. از این رو میوه ها و سبزی هایی که معنی خاص ترکی دارند را آوردم و باقی کلمه ها معادل فارسی هست. دوستان اگه موردی سراغ دارن که نیاوردم، اعلام کنن تا به لیست اضاف کنم.
میوه ها، سبزی ها، حبوبات و غلات:
بادام: بادام badam
پرتقال: پورتقال purteğal
لیمو: لومور lumur
گردو: قزqoz
هویج: گزرgazar
انگور: اوزومüzüm
غوره: قوره qurə
سیب:

۰ نظر و پیشنهاد موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۳ بهمن ۰۲ ، ۱۸:۲۶
محمدرضا قهرمانی

Charbazar

مجموعه تاریخی چاربازار باچان:
سلام
این مجموعه تاریخی در میانه دشت باچون - بنی قطار قرار دارد. در گذشته به نظر می‌رسید که این مجموعه یک محوطه میان راهی مثل چاپارخانه بوده اما با تحقیق‌های بیشتر از جمله تحقیق دانشجوی باستان شناسی دانشگاه سوربن پاریس، مشخص شد که این مجموعه گسترده و بسیار پررونق بوده و به نظر می‌رسد بزرگی و شکوه آن بیش از مجموعه باستانی فیروزآباد و کازرون باشد.
در هر صورت، جاده باستانی فیروزآباد به کازرون از میان این مجموعه می‌گذرد و چشمه سارهای بسیار مجاور باچان و جوب های سنگ و ساروج باقی مانده هم که به این مجموعه منتهی می‌شود، خود نشانی بر رونق و بزرگی این مجموعه است.
این مجموعه به صورت چند مربع بزرگ متحد المرکز در تصاویر هوایی مشخص است.
👈👈👈راه های ارتباطی ما:
💎کانال گروه گردشگری باچان گشت
https://eitaa.com/bachantourism
🤝کانال دیگر ما: آموزش ترکی قشقایی:
https://eitaa.com/qashqaeidili
💎وبلاگ شرکت تعاونی باچان گشت:
Bachantourism.blog.ir
🔍شناسه ما در فضای مجازی (آپارات، لینکدین، روبیکا و... ) 
@bachantourism

#bachantourism
#bachan
 #geotourism
#ecotourism
#گردشگری
#ژئوتوریسم
#بومگردی

۰ نظر و پیشنهاد موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۹ بهمن ۰۲ ، ۲۰:۱۵
محمدرضا قهرمانی

چاه مالداری

💧چاه (چاهک) مالداری یا عشایری:
از گذشته های دور در مناطق عشایری که چشمه وجود نداشته و یا خشک شده، چاه‌های دهانه گشاد کم عمقی حفر می‌شده تا به وسیله دول (ظرف چرمی یا پلاستیکی) و طناب از چاه آبکشی و برای شرب دام و انسان استفاده گردد. این چاهک ها اغلب در کنار آبراهه ها و مسیل ها یا در مسیر جریان آب زیرزمینی و در نقطه ای که سیل گیر نباشد (همراه با شناخت مسیر جریان آب زیرزمینی) حفر و با سنگ چین نگهداری می‌شده است.
در مسیر روستای باچان به شهر فراشبند و در انتهای دشتی با نام بیدزرد، از نمونه این چاهک ها به صورت متعدد و پی در پی حفر شده و به چاترکمن، چاه تیرکمان یا چاه تیرکمون، شهرت دارد. مشابه این چاه‌ها در مناطق عشایری شهرستانهای ارسنجان، پاسارگاد و سرچهان هم وجود دارد که هر کدام به نام خاص و یا به نام فردی، مشهور است (از جمله چاه حسین، چاه انجیر).
در سال‌های پر بارش، آبراهه مجاور چاترکمن جریان می یابد و چاهها سرریز می‌کند و در فصل های کم بارش که جریان آب وجود ندارد، می‌توان از آب چاه برای شرب دام یا انسان استفاده کرد (که البته شرب انسانی توصیه نمی‌شود).
برای رسیدن به چاترکمن،

۰ نظر و پیشنهاد موافقین ۲ مخالفین ۰ ۰۵ بهمن ۰۲ ، ۱۰:۰۰
محمدرضا قهرمانی

💎💎آموزش ترکی قشقایی: احوالپرسی، مهربانی و تعارف:
سلام: سالام salam
خوبی: یاخچیینگ yaxçiyang
سلامتی: ساقینگ saqlig
بفرمایید: بویورون یا بویورینگ buyuring، buyurun
بفرما: بویورbuyur
چطوری: نیجینگ nijeyang
سلام برسون: سالام یتشدیر salam yeteşder
خدانگهدار: تابشوردوم تاریا tabşurdum tariya
خوشبخت: خوشبخت xoşbəxt
خوشبخت شدم: خوشبخت اولدوم xoşbəxt oldüm
از دیدنت خوشبخت شدم: سنین گرودیگیندن خوشبخت(شاد- خوشحال) اولدوم  sanin gördigindan xoşbaxt oldum
بازم بیا: گِنَدِ گَل Grenəde gal
بفرما بشین:بویور اتور buyur otur
تو خیلی مهربانی: سن چوخ مهربانند sən çox mehrəbansng

✍محمدرضا قهرمانی
راه های ارتباطی ما:
🖊ارتباط با مدیر:
@bachantourism1
🤝لینک دعوت به کانال آموزش ترکی قشقایی:
https://eitaa.com/qashqaeidili
💎وبلاگ شرکت تعاونی باچان گشت:
Bachantourism.blog.ir
بخش آموزش زبان ترکی قشقایی
💎لینک دعوت به کانال شرکت تعاونی باچان گشت (گروه گردشگری و بومگردی باچان-bachantourism)👇 
https://eitaa.com/bachantourism

#bachantourism
#qashqaei
#Qashqaeidili
#قشقایی

۰ نظر و پیشنهاد موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۴ بهمن ۰۲ ، ۲۱:۵۲
محمدرضا قهرمانی